علاوه بر این، فواید دیگر قابل انتظار در صورت استفاده مناسب از QFD، در سطح سازمان عبارتند از(چن و چن، ۲۰۰۲):
-
- کوتاهتر شدن زمان توسعه محصول(۳۰ تا ۵۰ درصد)؛
-
- کاهش تعداد دفعات تغییر در طرحهای مهندسی(۲۵ تا ۵۰ درصد)؛
-
- کاهش هزینه های اولیه معرفی محصول به بازار؛
-
- رضایت مشتریان از تأمین خواستهها و الزامات آن ها؛
-
- بهبود قابلیتهای ساخت محصول؛
-
- ایجاد یک زبان مشترک بین واحدهای مختلف سازمان؛
-
- ترویج فرهنگ کار گروهی و افزایش ارتباطات سازمانی؛
-
- آگاهی واحدهای مختلف از معیارها، اهداف، منابع و محدودیتهای واحدها و بخشهای دیگر در مورد حل مشکلات سازمان؛
-
- بررسی، تحلیل و اولویتبندی خواستهها و نیازمندیهای کیفی مشتریان؛
-
- سادگی و دقت در تصمیمگیریهای چند معیاره؛
-
- جمع آوری اطلاعات از واحدهای مختلف سازمانی با رویکرد مشتری مداری و اولویتدهی به انتظارات مشتری. این امر بهنوبهی خود موجب وحدت افقی درون سازمانی و افزایش کارایی و بهرهوری سازمانی میشود؛
-
- تعیین اهداف کوتاهمدت و راهبردی سازمان با توجه به محدودیت منابع موجود؛
-
- ایجاد یک بانک اطلاعاتی مناسب برای استفاده و کاربردهای آتی.
۲-۵- مطالعات داخلی و خارجی
خوشسیما و همکارانش(۱۳۸۴) پژوهشی با عنوان بررسی ارتباط بین فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش با هدف شناسایی شاخصهای فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی آن و بررسی ارتباط فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش انجام دادند. جامعه آماری این پژوهش، دانشگاه ولی عصر(عج)، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه اسلامی کار رفسنجان و نمونه آن اعضای هیئت علمی و کارکنان این دانشگاهها بودند. در ابتدا با بهره گرفتن از تحلیل عاملی تأییدی شاخصهای فرایندهای مدیریت دانش مورد بررسی قرار گرفته، سپس به اندازهگیری فرآیندهای مدیریت دانش از دیدگاه نوناکا و اثربخشی مدیریت دانش پرداخته شد. سپس ارتباط بین فرآیندهای مدیریت دانش و اثربخشی مدیریت دانش با بهره گرفتن از رگرسیون گامبهگام و همبستگی تفکیکی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که در دانشگاههای سطح شهر رفسنجان فرآیندهای درونیسازی، برونیسازی، و اجتماعیسازی انجام میگیرد و فرآیندهای درونیسازی، برونیسازی، و ترکیب در اثربخشی مدیریت دانش مؤثر میباشد.
ملکی و همکارانش(۱۳۸۶) مطالعهای با عنوان مدیریت دانش در اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) بر اساس الگوی تعالی بالتدریج انجام دادند. این مطالعه از دسته مطالعات توصیفی مقطعی بود و بهشیوه کاربردی اجرا شد. داده ها با پاسخگویی به پرسشنامهی الگوی مورد نظر و مقایسه با امتیازهای معیارها گردآوری و با بهره گرفتن از آمار توصیفی تحلیل شد. بر اساس یافته ها، در مجموع، اورژانس بیمارستان مورد مطالعه از ۹۰ امتیاز معیار سنجش، تحلیل و مدیریت دانش، ۵۵/۲۷ امتیاز کسب کرد و میتوان گفت از این لحاظ سازمان در سطح سوم تعالی قرار دارد.
لاجوردی و خانبابایی(۱۳۸۶) پژوهشی با عنوان بررسی عوامل تسهیلکننده مدیریت دانش در تیمهای کاری با مطالعه موردی در بانک کشاورزی انجام دادند. هدف اصلی این تحقیق شناسایی و بررسی ویژگیهای تیمهای کاری در تسهیل مدیریت دانش است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از رگرسیون خطی چندمتغیره و تحلیل عاملی استفاده شده و برای آزمون فرضیهها، داده ها در دو فاز خلق و فاز انتقال و یکپارچگی دانش تجزیه و تحلیل شدهاند. برخی از نتایج تحقیق از جمله وجود مهارتهای مکمل و نیز فضای اعتماد در بین اعضای تیمهای کاری، از مهمترین عوامل در تسهیل مدیریت دانش(در هر دو فاز) بودند. لیکن، ویژگی خودمدیریتی و استقلال و آزادی عمل اعضا بهعنوان عوامل مؤثر فقط در فاز خلق دانش شناخته شدند.
زعفریان و همکارانش(۱۳۸۷) پژوهشی با عنوان ارائه الگوی پیادهسازی مدیریت دانش در کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام دادند. جامعه مورد مطالعه این پژوهش شرکت نفت ایران زمین است. در این پژوهش از ابزارهایی مانند مصاحبه شفاهی به همراه تکمیل پرسشنامهی طراحی شده برای اندازهگیری میزان دستیابی به اهداف اجرای طرح، بهمنظور جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن ها استفاده شد. در این پژوهش، بعد از بررسی برخی از الگوهای مدیریت دانش از جمله: الگوی هیکس، بکمن، هفتسی، نوناکا و تاکوچی الگوی پیشنهادی ارائه شد. این الگو شامل ۶ مرحله به این شرح است: ۱- تعیین اهداف دانش ۲- فناوری اطلاعاتی ۳- شناسایی کارکنان دانشمدار ۴- اشتراک دانش ۵- توسعه دانش بر مبنای دانش موجود ۶- ارزیابی دانش. همچنین این مدل در شرکت نفت ایران زمین پیادهسازی شد.
شیروانی و همکارانش(۱۳۸۸) پژوهشی با عنوان میزان حاکمیت فرآیندهای مدیریت دانش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام دادند. مطالعه حاضر از نوع توصیفی است و جامعه آماری مورد مطالعه شامل کارکنان شاغل در ۷ معاونت ستادی دانشگاه(۱۲۶۶نفر) بود که از بین آن ها ۲۹۵ نفر بهعنوان حجم نمونه به صورت تصادفی سیستماتیک انتخاب گردید. در این پژوهش، برای جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع، از روش کتابخانهای نظیر کتب و مجلات علمی و برای جمع آوری اطلاعات لازم جهت تأیید یا رد فرضیات پژوهش، از پرسشنامهی محققساخته با سؤالات بسته استفاده شد. با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS، خروجیهای اولیه استخراج و فرضیات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. پس از آزمون فرضیههای تحقیق نظیر شناسایی، اکتساب، توسعه، اشتراک و توزیع، بهرهگیری و ذخیرهسازی دانش، نتایج بهدستآمده نشان داد که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در هر ۶ فرایند مدیریت دانش، کلیه زمینهها جهت استقرار آن کمتر از سطح متوسط وجود داشته است.